Miért ne hadakozz a posztjaid alatt trollokkal?

Mindegy, hogy pusztán negatív figyelemre vágynak, vagy épp valami egyéb, régi sérelmet vezetnek le a márkádon, esetleg zavaros küldetéstudat részeként egy témát vetítenek rád és szent háborút vívnak a vállalkozásod ellen, a troll problémaforrás a közösségi oldalakon. Mert a Facebook vagy Instagram oldalad ugyan a szolgáltató tulajdona, de pont úgy tekint rá minden vásárlód, mint egy fizikai üzletre. Ahol a kezelhetetlen elemek rossz fényt vetnek rád. Sokan ott rontják el a dolgot, hogy az instant tiltás helyett megpróbálják kezelni a helyzetet. Pedig egy őrült érvelést nem lehet racionálisan, tényekkel átfordítani. Kis útmutató a trollokról és kezelésükről a blogon.

1., A közösségi méida oldalad megjelenési felület, olyan, mint egy üzlethelyiség

Ugyan a Facebooktól bérled, de a márkád bemutatására használod, tehát ami ott megtörténik, az bele fog tartozni a márkaképedbe. És aközött komoly különbség van, hogy:

Valaki besétál az üzletedbe és mond egy kritikai észrevételt, mert valamiben szerinte nincs igazad // szerinte máshogy jobb lenne // az üzleti filozófiádban valami zavarja.

Ezzel lehet mit kezdeni, érdemes is, mert lehet pozitív hozadéka, tanulhatsz belőle, plusz átvitten a márkádról is pozitív üzenetet közvetít, főleg ha érdemben válaszolsz is rá. Emberinek, nyitottnak tűnsz tőle.

De ha valaki besétál a boltodba üvöltve, hogy „Figyelj mi ez a szar, szerinted ez kell valakinek?”, ott nagyon nincs mit tenni. Ez általában nem rólad szól, hanem egy korábbi sérelemről, ami apropóján valaki pont rajtad akarja kitölteni a haragját. Ebből nincs mit tanulni, profitálni, ráadásul mindenki mást megzavar majd a nyugalmában.

Amivel el is érkeztünk egy következő nagyon fontos dologhoz.

2., A trollokat nem szabad megtűrni, mert a közösségi média, olyan, mint az úszómedence

A zseniális hasonlat Sonia Simone-tól származik, aki az egyik meghatározó figurája a Copyblogger media tartalommarketinggel foglalkozó csapatának.

Sonia szerint, a neten és a medencében is normális viselkedés mellett sokan tudjuk élvezni a közös pillanatokat. De elég egyetlen vadember is, hogy belecsináljon a vízbe – és máris minden tönkrement. Nincs arányban a rizikó, nem igazságos azokkal szemben sem, akikért létrehoztad azt, amivel foglalkozol.

3., A trollt nem hatja meg az ésszerű érvelés

A troll negatív figyelemből él. Ehhez azt az utat választja, hogy megsért, megpróbál megbántani, és ha azt érzi, hogy ezzel sikerült magára vonni a figyelmed, mert az elevenedbe vágott, akkor elemében van. Mert úgy érzi fontos, amit mond. Ettől érzi magát különlegesnek. Ez egy teljesen kisiklott logika, lelki hozzáállás, amin nem tudsz változtatni racionális érvekkel, így nem is érdemes ezzel vesződni. Az egyetlen megoldás a tiltás, mert így elveszed tőle a lehetőséget a további kommunikációhoz.

Ennek egy speciális esete, amikor ehhez valamiféle küldetéstudat is társul. A troll ilyenkor egy témát tart ellenségének, ha pedig pont olyasmivel foglalkozol, akkor te leszel számára a „tűzokádó sárkány”, akit szent háborúban kell legyőznie.

Ismét csábító lehet, hogy vitatkozz vele, de nem fogod tudni meggyőzni. Egyszerűen azért, mert az elgondolása szerint te vagy a gonosz. Bármit mondasz tévedés, így vagy figyelmen kívül fogja hagyni, vagy még több negatív energiát áldoz majd egy félremagyarázott cáfolatra.

Érvekkel nem tudsz kúrálni egy téveszmést, de magadnak károkat okozhatsz. A kitiltás sokkal egyszerűbb. A többire pedig ott lesznek majd neki egyszer a pszichológusok.

4., A közösségi oldalad a tiéd

Bizony, így eldöntheted, kit látsz ott szívesen. Szolgáltatóként jogunk van eldönteni, kit szolgálunk ki, milyen munkát vállalunk el, ahhoz is jogunk van, hogy akinek a viselkedése nem felel meg az elgondolásainknak, kitiltsuk az oldalunkról.

5., Illem nélkül nincs élet, vállalni kell a fennmaradásáért a harcot

A viselkedéskultúra célja, hogy szabályozza az emberek közötti kapcsolatokat, ez határozza meg a viselkedésünket, ami eszköz ahhoz, hogy közösségként együtt tudjunk élni. Ezeket a szabályokat pedig nem lehet büntetlenül semmibe venni. Aki nem tud viselkedni, annak nincs helye például abban a közösségben, amit az Ithaka Content képvisel.

A személyeskedés nem fér bele, az öncélú nyelvi agresszió nem fér bele, a passzív agresszív lelkiterror nem fér bele. Mert ez az oldal nem ezért van.

A legfontosabb, hogy te is írd össze, nálad mi nem fér bele és mi nem, utána pedig ne hagyj teret a trolloknak! Vedd el tőlük a lehetőséget a kommunikációra, ez az egyetlen járható út esetükben.

Azt szeretnéd, hogy a márkád tucat helyett legendássá váljon? Mi tudjuk, hogyan mesélj róla emlékezetes tartalmakkal, szerethetően, a megfelelő embereknek!

Epikus tartalmak, epikus márkáknak! Ithaka Content