Az ügyfélriport: tartalom-csodafegyver a cégnek, amit mégis kevesen használnak

Az ügyfélriport gyakorlatilag egyesíti az esettanulmányok (use case-ek) erejét a véleményekével (testimonials), mégis csak kevés iparágban használják ki a benne rejlő lehetőségeket. Meglepő módon az egyik legjelentősebb kivétel az agrárium, ahol a legutóbbi évekig komoly hátránnyal küzdöttek online kommunikációs téren. A forráserős iparágban azonban komolyan vették az építkezést, rohamtempóban zárkóznak fel. A megújult online marketing folyamatokban pedig olyan klasszikusok újragondolásával, mint a gazdariport, másoknak is újat mutathatnak. Hiszen ami kellő meggyőző erővel bír, hogy eladjon 50-100 milliós mezőgazdasági gépeket, azzal érdemes foglalkozni.

Kezdjük az alapoktól: mi is az a riport?

A riport egy olyan műfaj, aminek a középpontjában egy személyiség, egy emberi történet áll. Helyszíni vagy helyszínen szerzett tapasztalatokra támaszkodik, felderíti, értékeli, bemutatja témáját egy választott, érdekes szemszögből. Nem elemző műfaj, megszólítja a szereplőit, akiktől párbeszédeket, idézeteket emelhet be a leírásba.

Egy gazdariportban (legalábbis, ahogy mi írjuk) mindig van:

1⃣  Egy csipetnyi termékvélemény

2⃣  Kis termékismertető

3⃣  Mindez márkafilozófia társaságában

Így egyszerre dolgozzuk meg a vásárló szívét a nyereség felvillantásával, amit a gép vagy technológia kínál, míg az adatokkal a másik agyféltekének, a racionális énnek is igazolunk mindent feketén-fehéren.

Jó-jó, de számszerűen mennyit számítanak a termékvélemények?

Mindez nem csak jól hangzik. A Northwestern Egyetem 2017-ben egy komoly kutatást végzett a témában, az eredmények pedig félreérthetetlenek:

Amelyik termékkel kapcsolatban a potenciális vásárlók láthatnak másoktól véleményeket, értékeléseket, azoknál 270%-kal nő meg a vásárlás valószínűsége.

Ráadásul, mindez még fontosabb, ha drágább a termék!

Az előzetes tájékozódás lehetőségének biztosítása ugyanis olcsóbb portékáknál „csak” 190%-kal emelte a vásárlás valószínűségét, míg drágább termékeknél mindez 380%-kal növekedett.

Az évek során a saját tapasztalatunk az Ithaka Contentnél mindezzel egybecseng. Beszélgettünk már az ország minden szegletében New Hollandokkal, Case IH-kkal dolgozó gazdálkodókkal, és a minta ismétlődik. Az, aki nagy gazdasági méret mellett komoly gépparknál tervezi a gépbeszerzést, szinte minden forrást elolvas/meghallgat/átnéz, mielőtt vásárol.

Nem kell, hogy kolbászból legyen a kerítés

A kutatás kiemelte azt is, hogy a vásárlók azokat az értékeléseket hitték el a legjobban, ahol kitértek az esetleges kisebb hiányosságokra is. Hiszen ha valaki ezt bevállalja, akkor jobb eséllyel hisszük el, hogy általában igazat mond.

Az online vélemények ugyanolyan hatékonyak, mint a személyes ajánlások!

A Brightlocal 2019-es kutatásának eredményei azt mutatták, hogy általában az online érdeklődők 79%-a személyes eszmecserékkel egyforma meggyőzőerővel ruházza fel a netes véleményeket, míg ez az arány a 35-54 éves korosztálynál ennél is kiugróbb: 89%!

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Trustpilot szerint 2020-ban 10-ből 9 vásárló elolvasta az online véleményeket, mielőtt vásárlásra adta a fejét, be kell látnunk, a véleményekre épített tartalmak lehetőségeit vétek kihagyni.

Hogyan lehet ezt jól tálalni egy vásárlói riport részeként?

Erre ahány tapasztalt marketing-szövegírót kérdezünk, annyi jó választ kaphatunk, de a mi egyik nagy kedvencünk azoknak az elemeknek a szerepeltetése, amit a Copyblogger csapata csak az „5P módszer” részeként mutatott be még évekkel ezelőtt.

Ez gyakorlatilag a Premise / Promise / Picture / Proof / Push angol szavakra épül rá. Egy mindent egyesítő erősségre (premise) építi rá az értékesítési erősségeket (ezt hívják a sales-esek USP-nek), ezt egy ígéret (promise) követi, hogy mitől lesz jobb a vásárló élete, ezt szépen bemutatjuk, lefestjük (picture) az élethelyzetre alapozva, megadjuk a szavahihetőséget alátámasztó adatokat (proof), majd mindezt egy vevőnek szánt utasítás (push) zárja, hogy mit kell tenniük, ha ezek után vásárolni szeretnének.

Egy vásárlói riportnál természetesen emberi története válogatja, hogy mindez milyen sorrendben kerül be egy-egy cikkbe, ahogy itt a fő üzenet/központi ötlet (premise) épp úgy lehet egy, a termékkel személyesen leküzdött akadály, mint a gyártó egyik fontos alapvetése márkafilozófia vagy termékerősségek terén.

Milyen egy vásárlói riport a valóságban?

Belinkeltünk néhány gazdariportunkat, amit New Holland mezőgazdasági gépekkel dolgozó szakemberekkel készítettünk:

New Holland félgumihevederes traktorok

www.agrotec.hu/blog/new-holland/a-sarban-is-furgen,-minimalis-taposassal-dolgoznak

Milyen mezőgazdasági gépek vállnak be dombvidékeken gazdálkodva?

www.agrotec.hu/blog/new-holland-gepek/t6-traktorokkal-meredek-dombvideken-is

New Hollandok a vöröshagyma-termesztésben

www.agrotec.hu/blog/new-holland-gepek/bekes-megyeben-new-holland-mezogazdasagi-gepek

Szőlészetekben bizonyított ültetvényes traktorok

www.agrotec.hu/blog/new-holland-gepek/kerteszeti-traktorok-a-st-andrea-szolobirtokon

Azt szeretnéd, hogy a márkád tucat helyett legendássá váljon? Mi tudjuk, hogyan mesélj róla emlékezetes tartalmakkal, szerethetően, a megfelelő embereknek!

Legendás tartalmak, epikus márkáknak! Ithaka Content