Te tényleg megengedheted magadnak, hogy a vásárlóid nélküled sztorizzanak a vállalkozásodról?

Mindegy, hogy szeretnéd vagy sem, az emberek történeteket fognak mesélni a vállalkozásodról. Egész egyszerűen azért, mert a történetmesélés a vérünkben van, az első barlangrajzokon megelevenedő vadászatok óta, több mint 30 ezer éve. Így értelmezzük a körülöttünk lévő világot, adunk értelmet a cselekedeteinknek, és a világ megannyi részletéhez hasonlóan ebbe a márkád is beletartozik. Üzletileg és emberileg is jobban jársz, ha azt mesélik rólad, amit szeretnél, olyan szereplőként gondolnak rád az általad felépített céges történetedben, ami közelebb visz a célodhoz vállalkozóként: meggyőzd őket, hogy tőled vásároljanak, mert te vagy az ő emberük. Miért van ez, mit és hogyan érdemes mesélned egy ilyen sztori keretében a cégedről? Mondom is!

Az egész két háromszög, egy kör és egy téglalap hibája

Najó. Nem a síkidomok hibája, hogy a világon mindent történetek részeként próbálunk leírni, ők csak tudományos bizonyítékot szolgáltattak róla. Az 1940-es években történt, hogy Marianne Simmel és Fritz Heider pszichológusok egy kis animáció segítségével próbálták kideríteni, milyen folyamatok irányítják az emberek viselkedését és döntéseit. Az azóta sokat idézett kísérletükben a már említett háromszögek, egy téglalap és egy kör kaptak főszerepet. Az alanyoknak meg kellett nézniük a videót, majd válaszolniuk kellett néhány kérdésre arról, hogy mit is láttak.

A videót az eredeti animációról itt láthatod. Gondold végig, mi történik a videón? Mit csinálnak a háromszögek és a kör?

Meglepő vagy sem, de mindössze egyetlen ember írta úgy le a látottakat, hogy a képeken két háromszög és egy kör írt le mozgásokat egy téglalap körül. A többiek megszemélyesítették a formákat és komplett történeteteket írtak le a háromszögek, a kör és a téglalap segítségével.

Volt, aki egy reménytelen szerelmes férfit látott az egyik háromszögben, akihez a randevúra a nő – a kör – egy másik férfit hozott és kialakult a bonyodalom. Akadt, aki egymástól elhidegült szülők vitáját látta bele a mozgásba egy gyermek felett, akadt, aki két gyermekét dorgáló édesanya küzdelmeit írta le. A feladat részeként komplett leírások is keletkeztek, hogy a háromszögek és a kör milyen személyiségek.

A kísérletről megjelent teljes cikket itt olvashatod el:

https://www.all-about-psychology.com/fritz-heider.html

Ez miért lényeges?

Mert ez is jól mutatja, hogy az emberek számára történetek kitalálása ösztönös cselekvés. Ott is megelevenedik előttünk egy cselekmény, ahol alapvetően nem is gondoltak erre. Hidd el, ha képesek két háromszögről és egy körről komplett történetet gyártani, akkor ugyanez lejátszódik a márkák, szolgáltatások, termékek, éttermek, kávézók esetében is.

A nagy kérdés, hogy megengedheted-e magadnak, hogy ezt a történetet nélküled találja ki a célközönséged? Sokkal jobb, ha te magad találod ki, hogy milyen történet részeként találkozzanak veled és a márkáddal, hiszen így pontosan azt és úgy fogják kötni hozzád azok az emberek, akik fontosak a vállalkozásodnak.

De mit, és hogyan mesélj magadról? Lopd el George Lucas milliárdos ötletét, aki Joseph Campbell emberi történelemmel egyidős receptjét nyúlta le.

Amennyiben nem erősséged a történetmesélés, semmi baj, nem kell önálló kísérletezésbe fognod.  Brian Clark egyik cikkében – ahol magam is belebotlottam Heiderék történetmeséléssel is összefüggő kísérletének a leírásába – van egy szuper javaslat: szabj a vállalkozásodra egy ősi történetelbeszélési sablont!

Mert varázslatosan jól működik! Ahogy Brian is írja a cikkében, a Csillagok háborúját például egy az egyben erre húzták fel.  A filmek bevételi oldala pedig sziklaszilárd érv.

// Biran Clark egyébként a tartalommarketing témában kiemelkedően fontos blog // online képzési platform // tudástár. A Copyblogger alapítója érthetően, élvezhetően ír a szakmai témákról angolul, szívből ajánlom, ha ilyen olvasnivalót keresel. //

Ez a sablon a Hős útja, amit az író, esszéista, vallástörténész Joseph Campbell Az ezerarcú hős című könyvében monomítoszként ír le. Amolyan közös sztori szerkesztési elv, ami vissza-visszatér a legtöbb kultúra nagy történeteiben, és mind a mai napig hatással van a közönségére.

Ha Brain javaslatát követve megnézed a márkád esetében a vevőutak legfontosabb állomásait:

  • Még nincs tudatában a problémának, amit meg tudsz oldani.
  • Már érdeklődik a megoldás iránt.
  • Mérlegel.
  • Vásárol.

Majd kombinálod ezeket a sztori elemeivel és a jó időben a megfelelő tartalmakkal jeleníted meg a vásárló felé. Ekkor jó esetben olyan történet részeként találkozik a vállalkozásoddal, amit kedvelni fog, kialakul az érdeklődés, majd a bizalom és végül megveszi, amit kínálsz.

Melyek ennek az ősi sztorinak a legfontosabb, márka-tartalmakra alkalmazható elemei Brian szerint?

A mindennapi világ, ahol az érdeklődőd él, mozog a problémáival, amiket lehet, hogy még nem is tudatosított magában. A Csillagok háborúja esetében ez Luke a Tatuinon.

A kalandra hívás: valami ráveszi a főhőst, a leendő vásárlódat, hogy megoldja a problémát: ez lehet egy újabb nehézség felbukkanása, újévi fogadalom, stb. Luke esetében ez az a pillanat, amikor C3PO lejátssza a hologramot a hercegnővel.

A kihívás visszautasítása – amikor az érdeklődőt elöntik a kétségek és visszakozik, mert lehet, túl drága, túl sok időt visz el stb. Luke nem akar elmenni a családja miatt.

A mentor és az ajándék: megjelenik egy segítő (a márkád), aki egy ajándék (a tartalmaid) segítségével segít a főszereplőnek mégis végig járnia az utat, legyőzni a problémát. A filmben Obi-Wan a mentor, tőle kapja meg Luke az apja fénykardját.

A küszöb átlépése: megveszi a termékedet, elkezd megváltozni az élete.

Az utazás: használja a termékedet, amiközben is érdemes rajta tartanod a szemed mit csinál, hogy végül ne csalódottság és termékvisszaváltás legyen a vége a dolognak (kivéve, ha nem olyan vállalkozást viszel, ahol ez lényeges).

A jutalom: a vásárlód sikereket ér el annak hála, amit kínálsz.

A visszatérés: ez a sikeresebb élet lesz egyenlő az új valóságával. Ilyenkor érdemes az upsellekre fókuszálnod.

Ha tudod, kinek kommunikálsz, ismered a vágyait, motivációit, a világot, amiben él, fel tudsz készülni arra, hogy mikor, milyen formában találkozhat a vállalkozásoddal. A tartalmaid a nagy sztori megfelelő állomását támogatva dolgozzanak, mutassanak be téged mint segítőt, építsék fel a világot, ahol a megoldás, amit kínálsz előre viheti a főhőst, a vásárlódat.

Azt szeretnéd, hogy a márkád tucat helyett legendássá váljon? Mi tudjuk, hogyan mesélj róla emlékezetes tartalmakkal, szerethetően, a megfelelő embereknek!

Epikus tartalmak, epikus márkáknak! Ithaka Content