Hogyan ne tervezz a kampányoddal!

Előfordul, hogy cégek úgy tekintenek a marketingre, mint az utolsó, saját tevékenységeiktől független, misztikus és izgalmas csodaszerre. Amire elég felbérelni egy csapatot, miután az új kampánytermékkel csordultig tele a raktár vagy kulcsra kész az új üzlethelyiség, és minden varázsütésre megoldódik. Lehetőleg pár napon belül, mert a több hónapnyi előkészület után már igazán szükség volna egy kis bevételre. Hogy mi ezzel a baj, és miért érint minket tartalomgyártókként? Mert a tartalomfejlesztés és a reklámozás, ha jól csinálják, időigényes folyamat. Ráadásul a munka hatásait is csak hetekkel, hónapokkal később kezdi majd egy vállalkozás megérezni, míg minden más fejlesztéshez hasonlóan ez is jócskán igényel befektetést. Amikor pedig már anyagi gondok merülnek fel egy vállalkozás életében, sokszor már nem tudják kivárni, amíg a megkezdett munka termőre fordul. A megoldás? A marketingre, tartalomfejlesztésre szánj a kezdetektől elég időt. És ne akkor lássatok neki, amikor már ég a ház. Ehhez szedtem össze néhány gyakorlati tudnivalót tedd/ne tedd javaslatot.

A nyelvtanulásba se akkor vágsz bele, amikor már beszélni kell!

A fenti egy az egyben alkalmazható a marketingtevékenységeid kivitelezésére, mint mondjuk a tartalomfejlesztésre. Annyi különbséggel talán, hogy amíg egy tanulási folyamatban az elvesztegetett időt még be lehet hozni, addig, ha egy vállalkozásnál a legelején kimaradt az igényfelmérés, a pozicionálás, és később kiderül, hogy nem is kell a portéka senkinek, akkor nincs mit tenni (ha angol nyelvvizsgára jelentkeztél, hiába tanultál franciát). Utóbbi egy olyan helyzet, amivel értelemszerűen nem is foglalkoznék most részletesebben.

A többi esetben a feladatot az jelenti, hogy a marketinget, tartalomfejlesztést fogd fel csapatjátékként. Van, akiben a vállalkozásindítása után még megmarad az alkalmazotti rutin, ahol is hónapokat látunk előre magunk előtt, alapvetően a saját munkánkért felelünk, és az erőfeszítéseinkért cserébe a bevételi oldaltól függetlenül megérkezik a számlánkra egy fix jövedelem. Mielőtt valaki félreérti, nem gondolkodásmódokat akarok versenyeztetni, egész egyszerűen csak arról van szó, hogy vállalkozást csak vállalkozói gondolkodásmóddal lehet sikerre vinni. Éveket átívelő célokkal, ehhez évekre lebontott marketingstratégiával és hetekre, napokra beosztott akciótervekkel. Ahol a termék vagy szolgáltatás megléte mellett tudjuk, hogy fogjuk azt eladni a vevőknek, és ezzel a kezdetektől kezdve ki foglalkozik. Mert ha kell, akkor még jobb azelőtt az igényekhez alakítani a csomagolást, mint hogy legyártanánk azt és kikerül az áru a polcokra.

Ebben kell, hogy csapatjátékos legyen a marketingesed és a marketing-kiviteleződ.

De mennyi idő kell valójában a kivitelezéshez?

Ez a munka azért időigényes, mert a tervezéshez, részedről a terv jóváhagyására, az anyagok előkészítésére, megjelentetésükre, az eredmények mérésére és a finomításra mind időt kell hagyni. Különben nem működik a dolog, vagy legalábbis nem hatékonyan. Ráadásul, ha olyan kivitelezővel szeretnél dolgozni, aki megbízható és érti is a dolgát, értelemszerűen nem te leszel az egyetlen ügyfél, akivel foglalkozik. Ezért a többi munka közé kell mindezt beillesztenie, ami szintén befolyásolja a munka ritmusát.

De ha a területedről dolgoztak már más ügyféllel, akkor már tudnak a témáról mindent, vagy nem?

A válasz egyértelműen nem. Mindegy, hogy egy csapat mennyire felkészült az iparágadból, szüksége lesz időre, hogy részleteiben feltérképezzék a munkádat. Mert ha nem értik, milyen erősségei, egyedi tulajdonságai vannak a termékeidnek, szolgáltatásaidnak, nem látják, milyen problémáitól és hogyan szabadíthatja meg a vásárlóidat. Ezek nélkül nem lesz meg a központi ötlet a reklámjaidhoz, ami képes felkelteni és vásárlássá formálni az érdeklődést. Ha ez megvan, akkor arra is gondolnod kell, hogy ahhoz, hogy ezt az ötletet fogyasztható formában közvetíthessük, a leendő vásárlóknak kellenek tartalmak. Amihez pedig fotók, videók, megírt posztok, cikkek kellenek. Ezekhez pedig megint szükség lesz (jól gondolod) időre.

Hogy átláthatóbbá tegyem a dolgot, nézzük azt, mire lenne szükség, ha például a Facebook-tartalmaid menedzselésén kezdenénk el a nulláról dolgozni:

  • Kell egy meghatározott cél
  • Szükség lesz stratégiára (mert terv nélkül minden cél csak vágy)
  • Kell jó pár interjú, hogy fixáljuk a terveket // legyen miből dolgozni
  • Elkészülnek az anyagok
  • Jóváhagyod
  • Belekezdünk
  • Majd megnézzük az eredményeket: melyik szövegvariációra reagálnak, melyik vágyra, érzelemre rezonálnak jól, kik reagálnak, és a tapasztalatok tükrében mindent egy picit újragyúrunk.

Ha már beindult a folyamat, a fenntartása dinamikusan halad. Azonban, ha épp a nulláról kezdünk, az első hónapnyi anyag elkészítéséhez (szövegek és illusztrációk) és futtatásához optimális esetben kell körülbelül négy hét azt követően, hogy vannak fotóink és mondjuk egy weblap, amire építhetünk (projektje és ügyfele válogatja, a folyamat lehet hosszabb-rövidebb).

A számok nem szexik, de szükségesek

Azon kívül, hogy mennyi idő belekezdeni, a másik nagy kérdés, hogy mikor kezd majd mindez megtérülni. Ennek a megválaszolása nem egzakt tudomány, de ahhoz, hogy azon dolgozhassunk, hogy ez minél előbb bekövetkezzen, mérni kell a részeredményeket. Ez pedig ismét idő.

Ha szélesebb a közönséged és limitált céged havi marketingkerete, akkor pedig még több idő. Mert a lehetséges kombinációkat, szöveg-, képvariációkat és azok hatásait nem lehet egyszerre megnézni.

Szóval, valahogy így áll a helyzet.

Lelkesítő tanácsként álljon itt a végére, ha racionálisan átgondolsz mindent és nem akkor nyitod fel az Arany Oldalakat a marketingnél, amikor már felcsaptak a lángok, vélhetően rendben lesz minden.

Illetve, ha megcsúsztál egy projekttel, akkor se lehetetlen visszahozni a halálból, csak kevés lesz az olyan kivitelező, aki hajlandó elvállalni, ha pedig mégis akad, ne lepődj meg a sürgősségi feláron.

Tudod már, miben tudunk segíteni? Írj, és kezdjünk bele!

A cikket marketing-szövegírás témakörben a Szöveglabor honlapján jelentettem meg eredetileg.