Létezhet-e olyan étterem, kávézó, amelyik ügyes céges írások, blogposztok, Facebook és Instagram tartalmak segítségével képes egyre több elégedett új és visszatérő vendéget, ezzel növekvő bevételt szerezni? Igen, a megfelelő stratégiával, olyan írásokkal, fotókkal, videókkal és tartalomtervvel, ami a vendégeire lett szabva.
Persze ehhez az kell, hogy tudd, hogy a sikerhez a tökéletesen kivonatolt espressónál, vagy egy álomszerű, helyben gyúrt taglietellénél több kell. Mert a klassz termék nem a vége egy történetnek, hanem a startmező. Kötelesség, ami ha megvan, még ki kell emelkedned a reklámzajból, a netet elárasztó versenytársak közül. Különben a leendő vendégeid azt sem fogják tudni, hogy létezel. Ezért beszél mostanában mindenki arról, hogy a vásárlód, vendéged legyen az első, adj neki hasznos információkat, cserében nálad fog vásárolni.
- Hogy jó, de mi a fenéről írjon egy vendéglátóhely?
- Miért érné meg?
- Hogyan lehet ennek nekilátni?
Azért írtuk meg számodra ezt a blogbjegyzést, hogy megválaszoljuk a kérdéseidet, illetve összegyűjtöttünk 20 darab gondolatébresztő tartalomtippet is. Olvasd át, hogy hogyan épül fel a dolog, és használd sikerrel! Hidd el, ha rászánod az időt az okos tartalmak kialakítására, többet fizetnek majd a vendégeid, és még hálásak is lesznek érte, miközben egyre több törzsvendéged lesz.
Kezdjük a dolgot néhány kétség eloszlatásával, ami miatt a legtöbb tulajdonostársad elhessegetné a gondolatot, hogy érdekes írások, tartalmak készítésével növelje a napi munkát:
Kétségek #1 Miért, ha jó a helyem, a reklám nem elég?
Sajnos (vagy inkább szerencsére?) az interneten senki sem egy jó ajánlatot keres, hanem megoldást egy problémájára, vagy esetedben bizonyosságot, hogy nálad biztosan jól érzi magát abban az egy-két órában, amíg eszik-iszik, és a pénzéért még valami finomat is kap. Ahhoz hogy ezt tudja, fel kell vele építened a kapcsolatodat, csak utána szabad ajánlatot tenned.
Gondolj bele: találkozol egy eszméletlenül csinos lánnyal, szeretnéd, ha lenne köztetek valami, majd az első randin térdre borulsz és megkéred a kezét. Szerinted mit fog mondani? Pedig ha egy ajánlatot/reklámot mindenféle kapcsolat nélkül valakinek egyből kiküldesz, hirdeted, az kb. ilyen. Célszerűbb elhívni egy kávéra, virágot venni, vagy esetedben mesélni a kávézódról, éttermedről, mielőtt cselekednél.
Kétségek #2 Jó, de egy kávézó, vagy étterem nem tud miről írni letölthető tanulmányt.
Mindenhol arra buzdítanak, hogy írj hasznos dolgokat a vásárlóidnak, mert ez építi fel a kapcsolatotokat. Itthon, ennek eredményeképpen elárasztották a Facebookodat a „töltsd le ingyen az XYZ” tanulmányt, e-könyvet” posztok. A szakmai továbbképzéseket pedig kétségbeesett vállalkozók járják, hogy ők miről tudnának tanulmányt írni. De ez a totális félreértése a dolognak. A hasznos tartalom egy problémára válaszol, szórakoztat, tanít, teljesen világos a célja és egyből használható, miközben becsalogatja a vendéget a helyedre. Senki nem mondta, hogy muszáj tanulmánynak lennie.
Hogy akkor mi legyen? Rengeteg érdekes dolog van, amiből felépítheted a kommunikációdat, ráadásul, hogyha használod a mostanában mindenhol kitáblázott Facebook és Google cookie-kat (kis adatcsomagok, amik megjegyzik, ha valaki járt az oldaladon, így kimondottan neki szóló reklámokat is készíthetsz) elég, ha valaki elolvas egy cikket a blogodon, még az e-mail címét sem muszáj megszerezned, küldhetsz neki reklámokat, további érdekességeket. Így majd vásárol tőled, beül hozzád, ha már tudja, miért téged válasszon. De akkor lássunk néhány tényleg alap ötletet.
Következzen, amiért valószínűleg jöttél:
20 egyszerű tartalomötlet, amiről egy vendéglátóhely is könnyedén kommunikálhat
A most következő ötletlistát gondolatébresztő jelleggel és a teljesség igénye nélkül gyűjtöttük össze. Pusztán azért, hogy bizonyítsuk, van miről kommunikálnod a vendégeidnek a vendéglátás területén is, ha szeretnéd, hogy egyre többen járjanak hozzád és szívesen hagyjanak ott egyre többet a látogatásaik alkalmával.
Szóval, nem kész tartalomterv következik (ahhoz szükség lesz előkészületekre és stratégiára, hogy vendégeidre szabhasd), de remélhetőleg találsz benne jó pár gyorsan megvalósítható ötletet. A következő csatornák kellhetnek hozzájuk – weboldal, blog, Facebook oldal, Instagram, szórólapok és menük az üzletedben.
Ötletek kimondottan kávézóknak:
1., Írj egy blogposztot amiben bemutathatod az új pörkölésed ízjegyeit, készítését, pörkölőjét: ez kerülhet egy külön aloldalra is, ahogy a Nespresso csinálja a limitált szériás kávéinál (nem kell, hogy csilli-villi legyen, elég ha érdekes). Írd le a várható ízjegyeket, az erősséget, azt, hogy a helyi kávékat miért kedvelik világszerte, a tiéd honnét származik, ki pörkölte, ez miért garancia a minőségre. Ha van Youtube-on valami klassz videó a terület kávéiról, akkor ágyazd be, ha valamit látunk, jobban bízunk benne. A Nespresso egyébként így csinálja (a limitált oldalakat leveszik a kampány végén, így ha ez a link már nem él, egész egyszerűen csak menj föl az oldalra és a kávék menüpont alatt kattints a limitáltra, egyből látni fogod, miről van szó – nespresso.com)
2., Írj egy következő blogposztot, amiben a termőterület jellegzetességeit, a szemek útját taglalod, vagy az ország kávékultúráját, ha single origin: ezt kimondottan azoknak is hirdetheted, akik már olvasták az előző blogposztot (hála a cookie-knak, amiről már szó volt). Ha egy területről származik a kávéd, akkor ezt a szórakoztató háttéranyagot a többihez is belinkelheted. A kis színes anyagokat általában mindenki elolvassa.
3., Egy előre elkészített e-mail sorozat a kávé történetéről, a manapság meghatározó termelőkről, fajták és készítési eljárások különbségeiről. Aki feliratkozott, annak küldhetsz később tájékoztatót is, ha egy új fajtád, ajánlatod van, ráadásul, ha olvasta az eredeti e-mailes oktatóleveleket, már külön el sem kell magyaráznod miért is nagyszerű ez. Persze tartsd be a hírlevél szabályokat!
4., Írhatsz a csapatról és a hitvallásotokról a kávék kapcsán, versenyekről, ha vettetek ilyenben részt. Egy marketinges mondás szerint az embereket általában nem az érdekli, mit csinálsz, hanem az, hogy miért csinálod.
5., Megírhatod, hogy hogyan készítsen el otthon helyesen egy italt. Ha megveszek valamit, akkor a legnagyobb dühöt az okozza, ha később otthon elrontom az összeállítás/elkészítés során. Előzd meg, és legyél te a jó fej kereskedő!
6., Hogyan öntsön cappuccinót úgy, mint egy profi. Vedd fel egy jó mobillal, töltsd fel az Instagramra, vagy vágj a legfontosabb mozdulatból egy külön loopot – végtelenül ismétlődő mini videót. Például a Boomerang nevű ingyenes Instagram kiegészítő programmal készíthetsz ilyeneket (ha érdekel, keress rá az Appstoreban vagy a Google Playben).
7., Espresso kóstolási oktató-videó sorozat egy baristáddal. Ha már veszel egy finom és drágább kávét, biztosan jó dolog, ha tudod, hogyan kóstold meg úgy, hogy kiérezd az ízeit.
8., Mi történik a zaccal? infografika. A kávézók törzsközönsége általában fogékony a környezetvédelmi témákra, szóval emellett még számtalan más hasonló környezetvédelemmel kapcsolatos ötletet is kipróbálhatsz (pl. a Föld napján kedvezmény az utazóbögrékre). Hogy miért ilyen biztos, hogy a zöld témák bejönnek? Nézd meg a multik, vagy a nagy láncok közül a Starbucks Facebookját, PR anyagait: csupa zöld téma. Szerinted véletlenül költenek erre? A környezetvédelem menő dolog.
9., Facebook poszt infografikával a pörkölés állomásairól.
10., Milyen meghatározó magyar kávés rendezvények vannak? Akit érdekel a kávézás világa, biztosan örül, ha egy megbízható forrásból kap tippeket arról, hogy hová érdemes kinéznie, ha szeretne testközelből találkozni ezzel a világgal.
Ha jól osztod fel a témákat, több különböző csatornádon is egyből megvan a „műsorod”: Facebookon, blogon, Instagramon, stb.
Ötletek kimondottan éttermeknek:
1., Egy étlap, amin végre nem csak a hozzávalók szerepelnek, hanem mondjuk az, honnét származik az étel, mekkora adag, milyen más ételek társaságában szokták enni, bor ajánlat hozzá. Az ismerőseim körét természetesen nem tartom tudományosan megalapozott, fókuszcsoportos kutatási terepnek, de számtalan olyan történeten nevettünk már közösen, hogy egy egzotikus ország éttermének étlapja előtt ülve, izzadva azért nem rendelt valaki, mert fogalma sem volt, hogy ha ezeket együtt kikéri, nem tartja-e a pincér komplett idiótának.
Nem attól féltek, hogy milyen lesz, hanem hogy mit gondolnak majd róluk emiatt mások. Ez a vásárlói félelmekről szóló írások egyik olyan visszatérő kategóriája (társadalmi kockázatnak hívják, olyan kifejezésekkel együtt keress rá, mint funkcionális kockázat, idő kockázat, stb.), amit eladóként érdemes komolyan venned és legyőznöd. A részletekkel sokkal könnyebb megfogni valakit, meggyőzni, hogy tényleg megéri, hiszen pont ez az, amit keres – akár egy drágább étel kapcsán is.
2., Ha van kimondott fókusza a konyhádnak, mondjuk olasz, akkor erre nyugodtan felépíthetsz egy oktatósorozatot a Facebookodon vagy a céges honlapon, emailben. A főzős/utazós műsorok hihetetlenül népszerűek itthon is, hidd el, az emberek bármennyit elolvasnak a témáról, ha az érdekes.
3., Készíthetsz egy reklámanyagot egy QR kóddal, ami mindig az aktuális napi ajánlatodra mutat, így ott csak az ajánlatot kell frissítened, ahelyett, hogy állandóan újabb és újabb szórólapokat készítenél.
4., Mutasd be a szakácsodat. Lehet, hogy meglepő, de rengetegen kíváncsiak arra, hogy ki készítette az ételüket, ha az tényleg finom.
5., Oszd meg egy kedvenc, témába vágó receptedet.
6., Mesélj arról, hol érdemes alapanyagokat vásárolni. Ha finom a konyhád, szeretik a vendégeid, akkor egymást fogják taposni, hogy ott vásárolhassanak otthonra, mint te. Sőt, nagy valószínűséggel az ismerőseiknek is elmesélik, amivel átvitten az éttermedet is reklámozzák. Az ismerősi ajánlásnál pedig kevés erősebb fegyvert találsz, ha szeretnél eladni.
7., Asztali illemtan PDF, ha végül PDF-et is szeretnél. Egy ilyen kis gyűjteménnyel te lehetsz a hős, aki megmenti a vendéget egy kellemetlen lebőgéstől – a hála nem marad el. Egyébként az ilyen udvariasság, az „így köss nyakkendőt”, „így öltözz fel szépen” típusú gyűjtemények mindig nagyon népszerűek, sok potenciális vendéghez juthatsz el velük. Csak legyen igényes, szép és ne felejtsd el benne bemutatni magatokat, linket, QR kódot rakni az oldal felé.
8., Rúgd fel a szabályokat és csinálj a megszokott étlap helyett egy online menüt speciális igények mentén:
Pl.:
Könnyű ételek, ha még rohangálnod kell
Saláták, amikkel mégis jól laksz
Nehéz, húsos ételek, ha már nem sietsz sehova
9., Ha a fentiekkel megvagy, akkor irány megírni a Facebook és blogposztokat az új étlapodról és arról, hogy ez miért klassz.
+ Egy utolsó, az eddigiekkel egyformán fontos tartalomtípus kávézóknak és éttermeknek egyaránt: az ajánlataid, aminek mindez megágyaz.
Hiszen nem szabad elfelejteni, hogy a tartalmakat nem szórakozásból gyártod. Hanem azért, hogy egyre növekvő bevételhez juss, miközben egyre több időd marad arra, hogy azzal foglalkozz, ami a szívügyed, a főzéssel, kávézással, családdal.
Hogyan állj neki?
Két út van:
Az első, hogy önmagad, vagy egy megbízott munkatársadat kiképzed a tartalomírásra, blog kezelésre, közösségi csatornák használatára, azokon a reklámozásra. Ha úgy döntesz, hogy a saját kezedbe veszed a dolgok irányítását, akkor mindenképpen ajánlanánk Wolf Gábor (akit szimplán és jogosan csak a magyar kis- és középvállalkozások marketing gurujának tartanak) eszméletlenül jó marketing könyvét, ami kimondottan KKV-knek szól. Ez segíthet, hogy ne vaktában vesd bele magad a céged marketingezésébe.
A másik út, hogy megbízol egy olyan tartalomgyártó csapatot, mint amilyen mi vagyunk az Ithaka Contentnél
Ha velünk dolgozol, akkor amíg te egy terméket, szolgáltatást értékesítesz, addig mi tartalmakat hozunk létre, töltünk fel. Olyanokat, amik átbillentik a leendő vásárlóidat a holtponton, és világossá teszik nekik, hogy miért tőled van szükségük arra, amit árulsz.
Emelkedj ki a reklámzajból epikus tartalmakkal!
Tudod már, miben tudunk segíteni? Írj, és kezdjünk bele!
A cikket marketing-szövegírás témakörben a Szöveglabor honlapján jelentettem meg eredetileg.